Blijf vooruitgang boeken door doelen te stellen die u helpen uw COPD elke dag te beheren. Of je nu hulp nodig hebt in het hele huis of een stimulans nodig hebt om te stoppen met roken, zet een stap naar een gezondere levensstijl en betere gewoonten door de beslissing te nemen om aan je persoonlijke doelen te werken.

COPD DOELEN

SYMPTOMEN BESPREKEN1

Spreek met uw zorgverlener over eventuele symptomen die u krijgt en hoe ze uw leven beïnvloeden.

Symptomen opvolgen kan u helpen bij besprekingen met uw zorgverlener over het beheer van uw COPD.  

PROBEER TE STOPPEN1,2

Spreek met uw zorgverlener over het proberen te stoppen met roken.

Als u een roker bent, is stoppen met roken de belangrijkste stap die u kunt nemen om de progressie van COPD te vertragen en COPD-complicaties te helpen voorkomen.  

ZOEK ONDERSTEUNING VOOR HET STOPPEN1

Vraag uw familie en vrienden om uw beslissing om niet te roken te ondersteunen.

Het is belangrijk om familie en vrienden te laten weten dat u probeert te stoppen zodat ze u hierbij kunnen ondersteunen.  

VUL DE COPD-BEOORDELINGSTEST IN3,7

Druk de COPD-beoordelingstest af en vul deze in. Breng deze dan mee bij uw volgende afspraak met uw zorgverlener.

Een op voorhand ingevulde COPD-beoordelingstest kan helpen om het gesprek met uw zorgverlener te structureren.   

STEL EEN COPD-ACTIEPLAN OP4

Spreek met uw zorgverlener over het opstellen van een COPD-actieplan.

Een actieplan opstellen kan u helpen bij wat u kan doen wanneer uw symptomen erger worden.  

VOLG UW SYMPTOMEN OP1

Registreer elke verandering in uw symptomen, zelfs als het kleine veranderingen zijn, en deel ze met uw zorgverlener.

Dit is een goede manier om uw zorgverlener bewust te maken van uw COPD-symptomen. Wanneer het over uw COPD gaat, telt ieder detail.  

SLUIT AAN BIJ EEN STEUNGROEP5

Sluit u aan bij een lokale of online steungroep voor COPD.

Met andere COPD-patiënten spreken, kan u een nieuw perspectief geven. U kan zelfs leren hoe u een nieuwe uitdaging moet aanpakken wanneer het zich voordoet.  

DOE ADEMHALINGSOEFENINGEN1,5

Spreek met uw zorgverlener over ademhalingsoefeningen en gebruik ze zo vaak u kunt.

Deze oefeningen kunnen de spieren versterken die u gebruikt bij het ademen.  

BESPREEK LONGREVALIDATIE1,5

Bespreek met uw zorgverlener of u in aanmerking zou komen voor een longrevalidatieprogramma.

Mensen met COPD kunnen met behulp van deze programma's leren om gemakkelijker te ademen en zo hun welzijn te verbeteren.  

NEEM OPNIEUW CONTACT OP MET EEN VRIEND1

Contacteer één van uw vrienden.

Vrienden kunnen helpen door emotionele ondersteuning te geven.  

SPREEK OVER COPD1,5

Spreek met andere COPD-patiënten, ofwel online of in uw gemeenschap.

U kunt ontdekken hoe andere COPD-patiënten omgaan met hun symptomen en met gelijkaardige situaties 

DEEL GEVOELENS OVER COPD1

Vertel iemand die u kent over hoe u zich voelt met COPD.

Het delen van uw gevoelens over COPD kan hen helpen een beter begrip te krijgen van wat u doormaakt.  

VRAAG OM HULP1,2

Vraag om hulp als u het nodig hebt.

Ondersteuning, zelfs bij dagelijkse taken, kan noodzakelijk zijn wanneer u met COPD leeft. Vraag vrienden of familie zeker om hulp bij taken die veeleisend zijn. 

PLAN EEN FAMILIEDINER1

Plan een familiediner.

Ondersteuning van de familie is belangrijk wanneer u leeft met COPD.  

PROBEER EEN NIEUWE HOBBY 1,2

Probeer een nieuwe hobby die bij u past.

Een nieuwe gepaste hobby proberen is een goede manier om een nieuwe activiteit te introduceren in uw leven. En actief en geëngageerd blijven is belangrijk voor mensen met COPD.  

LEER IETS NIEUWS OVER UW COPD ONLINE1,5

Kom meer te weten over uw COPD online.

U kunt meer te weten komen over COPD vanuit het comfort van uw eigen huis. Of u kan zelfs proberen een online cursus te volgen.  

SPREEK AF MET EEN VRIEND1

Maak een afspraak met een vriend.

Vrienden kunnen een goede bron van ondersteuning zijn voor mensen met COPD.  

LEER EEN NIEUW SPEL SPELEN 1,5

Leer een nieuw spel spelen.

Spellen spelen is een leuke manier om in contact te komen met anderen. Dit is belangrijk voor mensen met COPD.  

DECOREER1

Versier uw woning met seizoensdecoratie.

Dit is een goede manier om het nieuwe seizoen te verwelkomen. Vergeet niet vrienden of familie te vragen om hulp bij taken die veeleisend kunnen zijn vanwege uw COPD.  

SMUK U OP1

Smuk uzelf op, speciaal voor uzelf.

Door u op te smukken kan u zich beter over uzelf voelen. En zorg dragen voor uw emotionele gezondheid is een belangrijk onderdeel van het beheer van uw COPD.  

BRENG TIJD DOOR IN HET PARK1,2

Breng wat tijd door in het park.

Frisse lucht, tijd om te ontspannen... in parken kan het allemaal. Blijf thuis als er veel vervuiling of stof buiten is.  

WERK AAN EEN TO-DO-LIJST1

Vink twee activiteiten af van uw to-do-lijst.

U geniet van de voldoening dat u verschillende activiteiten gedaan heeft.  

PLANT EEN MOESTUIN1

Plant een kleine tuin met groenten of planten.

Groenten en fruit bevatten veel voedingsstoffen die belangrijk zijn voor COPD-patiënten. Het geeft ook voldoening iets te zien groeien en bloeien dat u hebt geplant.  

DOE REGELMATIG AAN SPORT1,2,5

OPMERKING: U moet met uw arts spreken over het starten van een nieuwe lichamelijke activiteit. Maak een wandeling, stretch uw spieren, doe evenwichtsoefeningen of nog een andere vorm van lichamelijke activiteit deze week.

Sport kan u helpen met uw ademhaling.  

STEL EEN VOEDINGSPLAN OP1

Bespreek een voedingsplan met uw zorgverlener of diëtist.

Gezond eten helpt u bij het beheren van uw COPD.  

STEL EEN NIEUW RECEPT OP1

Stel een nieuw, gezond recept op.

Nadat u een voedingsplan hebt opgesteld met uw zorgverlener, is het belangrijk om uw plan te handhaven door gezond te koken.  

EET VAKER KLEINERE MAALTIJDEN1

Eet verschillende (4-6) kleinere maaltijden per dag in plaats van 3 grote maaltijden.

Als u zich te vol voelt na een maaltijd, kunt u moeilijkheden ervaren bij het ademhalen.

EET GEZOND 1,2,5

Eet gezonde voeding om een gezond gewicht aan te houden.

Patiënten met COPD kunnen gemakkelijker onder- of overgewicht ontwikkelen. Eet gezonde voeding met de juiste hoeveelheid calorieën volgens uw energiebehoefte.  

MAAK TIJD VOOR UZELF1

Maak tenminste 30 minuten vrij per dag om iets te doen dat u graag doet, zoals het lezen van een boek.

Het is belangrijk om tijd te nemen om te ontspannen.  

SLAAP BETER ’S NACHTS6

Zorg dat uw slaapkamer rustig, donker en koel is zodat u beter kunt slapen.

Beter slapen 's nachts kan u meer energie geven voor dagelijkse activiteiten.  

SCHAF NIEUWE LUCHTFILTERS AAN1

Schaf nieuwe luchtfilters aan voor uw airconditioning.

De filters vervangen kan helpen stof en andere verontreinigde stoffen te verwijderen.  

STOFZUIG VAAK2

Stofzuig zo vaak als nodig om stof onder controle te houden, of vraag vrienden of familie om te helpen indien nodig.

Stof kan ademen moeilijker maken, vooral bij patiënten die gevoelig zijn voor stof.  

ZOEK HULP VOOR HET HUISHOUDEN1

Vraag iemand om u te helpen met het huishouden.

Mensen willen vaak helpen maar weten niet juist hoe ze dit kunnen doen. Zorg ervoor specifiek te zijn wanneer u dit vraagt.  

HERORGANISEER EEN RUIMTE1

Vraag familie of vrienden om samen uw huis te herorganiseren, zodat u alles beter bij de hand heeft.

Dit kan helpen om dagelijkse taken te vergemakkelijken, bovendien zult u een gevoel van voldoening krijgen.  

Referenties

  1. Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD); Patients Guide; 2019; 1-20
  2. Global Strategy for the Diagnosis, Management and Prevention of COPD, Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD) 2020. Beschikbaar op: https://goldcopd.org(Laatst geraadpleegd Feb. 2020
  3. Jones PW The European respiratory journal 2009; 34:648-654, (KC)
  4. McCarthy The Cochrane Library 2015;2 (CD003793)
  5. Hill K European respiratory review 2013;22;405-13
  6. Lee SH The Clinical Respiratory Journal;2019;1-7
  7. How is your COPD? Take the COPD Assessment Test (CAT). Beschikbaar op: https://www.catestonline.org/(Laatst geraadpleegd Feb. 2020)